Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i języka polskiego „Let’s read and use our imagination – czytaj i używaj wyobraźni”
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje 2017/2018
- Administrator
- Odsłony: 3588
Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i języka polskiego
„Let’s read and use our imagination – czytaj i używaj wyobraźni”
Tytuł innowacji:
‘Let’s read and use your imagination – czytaj i używaj wyobraźni’
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009, nr 4, poz. 17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56 z 2002 r. poz. 506, zm. Dz. U. Nr 176 z 2011 r. poz. 1051)
Rodzaj innowacji:
Programowo – metodyczna
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa nr 26 im. Zygmunta Lubertowicza w Bielsku-Białej
ul. Złoty Potok 7, 43-300 Bielsko-Biała
Zakres innowacji:
Innowacja przeznaczona jest dla klas V-VII
Czas trwania innowacji:
01.10.2017r – 22.06.2018r. – rok szkolny 2017/2018
Autorzy innowacji:
Katarzyna Puchalska
wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego
stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany
Bartłomiej Paszylk
wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego
stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany
Marzena Mędrzak
wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
zajmowane stanowisko: nauczyciel języka polskiego
stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany
OPIS INNOWACJI
Wstęp i założenia
Pomysł innowacji powstał w odpowiedzi na potrzebę zwiększenia ilości tekstów czytanych z języka angielskiego oraz chęć powiązania ich z literaturą omawianą na języku polskim. Jak pokazują nasze dotychczasowe doświadczenia w nauczaniu języka angielskiego, w tym również obserwacja uczniów, wykazują oni zainteresowanie lekturą w języku angielskim w formie, jakiej program nie proponuje. W połączeniu z ciągłą potrzebą poszerzenia ilości tekstów czytanych oraz ćwiczenia ich rozumienia, nasunął się pomysł wplecenia w realizowany już program treści literatury angielskiej w formie uproszczonej. Na języku polskim korzystamy z utworów literatury angielskiej chcąc przybliżyć uczniom jej treść. Chcemy więc zintegrować oba języki wykorzystując te teksty.
Głównym celem tej innowacji jest lepsze zrozumienie literatury w kontekście języka oraz pogłębienie znajomości języka i ukształtowanie pozytywnego stosunku do jego nauki. Istotne jest dokładne poznanie epoki, zaznajomienie się ze szczegółami życia autora czytanej literatury oraz pozyskanie umiejętności korzystania ze słowników dwujęzycznych oraz encyklopedii w trakcie edukacji polonistycznej. Równie ważne jest wzbogacanie procesu nauczania o prace plastyczne, co zapewnia formę odreagowania i pobudza w dużym stopniu wyobraźnię i kreatywność uczniów.
Zakres i założenia innowacji
Innowacja realizowana będzie przez jeden rok szkolny od października 2017r. do czerwca 2018r. na zajęciach z języka angielskiego oraz języka polskiego.
Innowacja ta wdrożona zostanie w klasach V-VII w godzinach przewidzianych w ramowym planie nauczania danego przedmiotu.
Cele innowacji
Cele ogólne
- Lepsze zrozumienie literatury w kontekście języka i epoki
- Pogłębienie znajomości języka angielskiego i polskiego poprzez lekturę literatury
- Pogłębienie znajomości literatury poprzez dramę i sztukę
- Kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki języka angielskiego i polskiego poprzez wykorzystanie dramy
- Uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się obu języków
- Motywowanie do nauki języka poprzez aktywizujące metody pracy i włączanie emocji w proces nauczania
- Rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości
- Rozwijanie talentów plastycznych uczniów oraz kreatywności poprzez tworzenie makiet i plakatów
- Rozwijanie zainteresowania uczniów literaturą
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie
Cele szczegółowe
- Lepsze wyniki uczniów w czytaniu ze zrozumieniem
- Lepsza znajomość epoki i kultury okresu czytanej literatury
- Zaprezentowanie przedstawień w języku polski oraz w języku angielskim przed społecznością szkolną
- Doskonalenie sprawności rozumienia ogólnego sensu czytanego tekstu
- Doskonalenie umiejętności wyszukiwania szczegółowych informacji w czytanym tekście
- Rozwijanie umiejętności językowych poprzez oglądanie bajki i filmu w języku angielskim i polskim
- Wykształcenie umiejętności korzystania ze słowników dwujęzycznych, encyklopedii oraz innych źródeł
- Zapoznanie uczniów ze sposobami pomocnymi w nauce języka, tj. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu
- Rozwijanie ciekawości uczniów kulturą, tradycjami, zwyczajami epoki z czytanej literatury
- Kształcenie umiejętności pisania różnych form wypowiedzi na podstawie omawianej literatury, np. ogłoszenie, zaproszenie, list do autora, na języku polskim i angielskim
- Doskonalenie umiejętności słownej prezentacji przez uczniów własnych projektów, osądu postaci i zdarzenia.
Zakres tematyczny innowacji
Tematyka innowacji obejmuje wymagania określone w podstawie programowej do języka angielskiego i języka polskiego do klas V-VII, dotyczące tekstów czytanych oraz:
- ich zrozumienia ogólnego
- szczegółowego wyszukiwania informacji
- doskonalenie znajomości słownictwa
- określania kontekstu wypowiedzi czytanego lub słuchanego tekstu
- wyrabiania i rozwijania zdolności rozumienia utworów literackich
- znajomości wybranych utworów literatury światowej
- kształcenia umiejętności poprawnego mówienia i pisania zgodnego z zasadami pisowni polskiej
- kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych
- doskonalenie dykcji i operowania głosem
- rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji
Treści na języku angielskim zostaną dołożone do Programu nauczania języka angielskiego. Kurs dla klas 4-6 szkoły podstawowej. II etap edukacyjny. Autorzy – Melanie Ellis, Anna Rak – ujętego w podręczniku Steps Forward wyd. Oxford oraz Programu nauczania języka angielskiego. Dla III etapu edukacyjnego. Poziom III.1 na podbudowie II etapu edukacyjnego. Autorzy – Barbara Tittenbrun, Ewa Piotrowska – ujętego w podręczniku All Clearwyd. MacMillan.
Powyższe treści będą korelować z programem nauczania języka polskiego Między nami Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Autorzy – Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek – ujętego w podręczniku Między Nami wyd. GWO.
Metody, techniki i formy pracy
Aby w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów naszej innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Metody i techniki
- Drama (dialogi, scenki, przedstawiania)
- Praca ze słownikiem dwujęzycznym
- Praca z encyklopedią
- Metoda ćwiczeniowa
- Prace projektowe, plastyczne (plakaty, makiety)
- Zorganizowanie wystaw prac uczniów (plakatów, makiet)
- Techniki multimedialne (bajka, film, słuchowiska, Internet)
- Czytanie samodzielne na głos przez ucznia, przez nauczyciela
- Czytanie fragmentów literatury na role
- Tłumaczenie tekstu na języku angielskim
- Międzyklasowy turniej ze znajomości omawianej literatury
- Zorganizowanie tygodnia literatury angielskiej (wybranego autora i jego dzieła)
- Przygotowanie Dnia Książki i autora, dotyczącego czytanej literatury
- Biogram – notatka o życiorysie autora czytanej literatury w języku polskim i w języku angielskim
Formy pracy
- Praca w parach
- Praca w grupach
- Praca zbiorowa z cała klasą
- Praca indywidualna kierowana przez nauczyciela
- Praca w grupach przy tworzeniu plakatów, makiet
- Praca indywidualna przy przygotowaniu do konkursu
Materiały i środki dydaktyczne
- Easy readers – lektury w uproszczonej wersji językowej (na języku angielskim)
- Podręcznik, lektury w języku polskim
- Słowniki dwujęzyczne
- Encyklopedie
- Tablica multimedialna
- Film i bajka na DVD lub z Internetu
- Nagrania na płytach CD lub z Internetu
- Materiały przygotowane przez nauczyciela.
Spodziewane efekty
Dla ucznia
- Osiągnięcia na konkursie Imagine
- Łatwość w odbiorze i rozumieniu bajek i filmów (zarówno w języku angielskim jak i polskim)
- Wypracowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
- Wszechstronna znajomość omawianej literatury
- Znajomość kultury z okresu przerabianej literatury
- Lepsze wyniki uczniów w stosowanych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych
- Podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego i polskiego
- Wzbogacenie zasobu słownictwa (zarówno z języka angielskiego jak i polskiego)
- Rozwój umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
- Wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębienia znajomości języka angielskiego.
Dla szkoły
- Upowszechnienie działań związanych z wprowadzeniem innowacji na bieżąco na stronie www. szkoły (filmiki, zdjęcia z przedstawień, zdjęcia wystaw prac uczniowskich)
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o językowy rozwój uczniów
- Podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkoły
- Podniesienie jakości pracy szkoły
Sposób ewaluacji
Badanie założonych efektów nastąpi pod koniec roku szkolnego. Ewaluacja przeprowadzona zostanie poprzez:
- Testy z omawianej literatury (na języku polski i angielskim)
- Rozmowy z uczniami
- Obserwację postępów oraz zaangażowania uczniów na zajęciach lekcyjnych
- Analizę efektów pracy uczniów
- Ankietę skierowaną do uczniów
- Obserwację podczas przygotowywania przez uczniów przedstawień
- Odgrywanie przez uczniów ról w przedstawieniach
- Ocenę widzów (aprobatę lub dezaprobatę)
- Ewaluację zewnętrzną poprzez wyniki w konkursie międzyszkolnym Imagine
- Sprawozdanie
Podczas realizacji innowacji na bieżąco będzie prowadzona dokumentacja, dzięki której zostanie dokonana ewaluacja (testy, zdjęcia, filmiki, opinie uczniów – ankiety, wyniki konkursu).
Wyniki ewaluacji zostaną zaprezentowane uczniom, Radzie Pedagogicznej oraz organowi prowadzącemu szkolę.