Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego
- Szczegóły
- Kategoria: RODO
- Administrator
- Odsłony: 1464
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 4/2017/2018
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 26 w Bielsku-Białej
z dnia 24 maja 2018r.
Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego
w Szkole Podstawowej nr 26 im. Zygmunta Lubertowicza w Bielsku-Białej
I podstawa prawna:
- Konwencja Praw Dziecka
- Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. 2017 poz. 2213)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 poz. 922)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. nr 6, poz. 69 z 2003 r. z późn. zm.)
II Celem monitoringu jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa społeczności szkolnej oraz osób przebywających na terenie szkoły i placówki
- ograniczenie zachowań zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu uczniów,
- wyjaśnianie sytuacji konfliktowych,
- ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) w szkole i jej otoczeniu,
- ograniczanie dostępu do szkoły i jej terenu osób nieuprawnionych i niepożądanych,
- zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
III Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:
- Szkoła Podstawowa nr 26 w Bielsku – Białej posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny.
- Monitor i rejestrator znajduje się w sekretariacie szkoły.
-
Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:
- zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły,
- niszczenia mienia szkoły,
- niszczenia urządzeń na terenie i wokół szkoły oraz boiska,
- przywłaszczania,
- konfliktowych, np. bójek,
- podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.
- Obrazy z monitoringu rejestrujące niepokojące sytuacje zapisywane są na trwałym nośniku informacji przez okres 3 miesięcy od daty nagrania. Po tym czasie ulegają zniszczeniu, jeśli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
- Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym przez minimum 7 dni.
- Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora szkoły i w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły .
- Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem poufnym i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w szkole.
- Nagrania mogą być udostępniane policji na pisemną prośbę w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:
- Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.
- W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.
- Protokół przekazania przechowywany jest w sekretariacie w dokumentacji szkoły.
- Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.
- W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników szkoły (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.
- Zabrania się przebywania uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory i rejestratory w przypadku nieobecności pracowników administracji szkoły.
- Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.
IV Dodatkowe warunki stosowania monitoringu wizyjnego:
- Dyrektor placówki uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym placówkę oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Monitoring, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być stosowany w miejscach w placówce takich jak:
- pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
- pomieszczenia, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno- pedagogiczna,
- pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników,
- pomieszczenia sanitarnohigieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia i przebieralnia
- Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 2.1.-2.4. jedynie w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób.
- W przypadkach określonych w ust. 3 zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
- Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.
- Dyrektor placówki oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.
V Przepisy końcowe:
- Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma Administrator Systemów Informatycznych.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor placówki.
- Procedura może ulec zmianie w zależności od nadzwyczajnych okoliczności rozpatrywanego przypadku.
- Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 1 września 2018r.