O innowacji - opis
- Details
- Category: Innowacja- świetlica
- Written by Administrator
- Hits: 7400
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„CIEKAWSKIE ŚWIETLICZAKI”
Szkoła Podstawowa nr 26 im. Zygmunta Lubertowicza w Bielsku - Białej
Miejsce: świetlica szkolna
Uczestnicy: uczniowie klas I – III korzystający z zajęć świetlicy szkolnej
Termin realizacji: wrzesień 2016 – maj 2017
Autorki innowacji:
mgr Paulina Markowska
mgr Anita Tekieli
mgr Barbara Wszołek
mgr Karolina Wyporek
Adresatami innowacji są uczniowie klas I – III Szkoły Podstawowej nr 26
w Bielsku – Białej uczęszczający do świetlicy szkolnej. Realizowana jest w oparciu o cele i zadania oraz roczny plan pracy świetlicy szkolnej.
Świetlica szkolna pełni bardzo dużą rolę w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych szkoły, ponieważ stanowi ważną formę pomocy dziecku i rodzinie. Jest miejscem przeznaczonym do spędzania czasu wolnego, a także miejscem wychowania poza zajęciami edukacyjnymi. Ma na celu kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie, rozbudzanie inicjatywy twórczej, zapewnienie warunków do osiągania powodzenia i sukcesu szkolnego, wychowanie dla bezpieczeństwa – rozwijanie u dzieci nawyków kulturalnego zachowania się na co dzień oraz poszanowania godności drugiego człowieka oraz zaspokajanie potrzeb fizycznych i psychofizycznych uczniów. Świetlica szkolna jest przede wszystkim miejscem, w którym dzieci chcą przebywać, ponieważ czują się bezpiecznie. W związku z taką rolą świetlicy istotne jest określenie głównych celów i funkcji świetlicy szkolnej.
Cele świetlicy szkolnej:
- zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej uczniom przed i po zajęciach
- rozwijanie zainteresowań,
- zorganizowanie zajęć sprzyjających rekreacji fizycznej, zorganizowanie pomocy
w odrabianiu lekcji i nauce.
Współczesna świetlica szkolna pełni następujące funkcje:
1. OPIEKUŃCZA, której głównym celem jest zapewnienie uczniom opieki przed i po zajęciach, w czasie ich trwania oraz w oczekiwaniu na zajęcia dodatkowe;
2. WYCHOWAWCZA pełniąca swoja funkcję poprzez kształtowanie postaw uczniów, ich zachowań oraz cech, które są niezbędne w życiu społecznym. W dalszym działaniu przygotowanie uczniów do podejmowania samodzielnych inicjatyw, umiejętności wykorzystania czasu wolnego, kształtowania postaw twórczych i kreatywności, przestrzeganie zasad kultury i wzajemnego szacunku;
3. PROFILAKTYCZNA to zapobieganie powtarzaniu i utrwalaniu nieprawidłowych wzorców, rozwój procesów poznawczych, aktywizowanie uczniów do działania
i twórczej aktywności, wspieranie ich uzdolnień i zainteresowań, kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, wczesna interwencji dla uczniów należących do tzw. grup wysokiego ryzyka, pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych. Pomoc w postaci odrabiania zadań domowych, prowadzenia zajęć integracyjnych oraz zajęć mających na celu podniesienie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości.
4. EDUKACYJNA polega na uwzględnieniu indywidualnych możliwości potrzeb i zainteresowań oraz stworzenie każdemu dziecku warunków do odniesienia sukcesu. Skupia się również na rozbudzaniu ciekawości poznawczej, rozpoznawaniu uzdolnień i mocnych stron dziecka.
Innowacja ma na celu spotkania z ludźmi reprezentującymi różne zawody. Tym samym rozbudza w dzieciach chęć poznawania, poszerzania wiedzy, rozwój zainteresowań, ciekawość twórczą. Wykorzystuje naturalną zdolność dzieci do nabywania nowych umiejętności i nawiązywania prawidłowych relacji z innymi ludźmi. Innowacja będzie realizowana raz miesiącu podczas tygodnia tematycznego w formie prelekcji prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, pokazu, gier i zabaw ruchowych/ integracyjnych/ dydaktycznych, zajęć techniczno – plastycznych, dramowych
i umuzykalniających.
CELE PROGRAMU:
Innowacja pedagogiczna „ Ciekawskie świetliczaki” ma na celupoznanie/poszerzanie wiedzy uczniów na temat różnych zawodów.
CELE GŁÓWNE:
- wzbogacenie u uczniów w większego zasobu wiadomości i umiejętności,
- kształtowanie wrażliwości i poczucia estetyki,
- wdrażanie systematyczności, odpowiedzialności za swoje dokonania, umiejętność współpracy w grupie i rozumienie celowości współpracy z innymi, kreatywność w działaniu,
- wnikliwa obserwacja,
- umiejętność dzielenie się spostrzeżeniami i wyciąganie wniosków,
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych/zagrożenia.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, logicznego myślenia i ekspresji twórczej,
- poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie, poznanie nowych pojęć,
- czerpanie radości z możliwości samodzielnego działania/ eksperymentowania/podejmowania działań,
- stosowanie pozytywnych wzmocnień i wygaszanie negatywnych zachowań,
- rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów,
- utrwalanie oraz przyswajanie nowej wiedzy poprzez gry i zabawy ruchowe/ integracyjne,/dydaktyczne/umuzykalniające, wykonywanie prac plastycznych, zajęcia tematyczne,
- pomoc w przezwyciężaniu trudności
- nauka wytrwałości, samodzielności i otwartości na to co nowe,
- wzmacnianie koncentracji uwagi,
- budzenie szacunku do innych ludzi oraz siebie samego,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i rozumienia poleceń.
METODY I FORMY PRACY:
Metody pracy:
1. Praktyczne: pokaz, ćwiczenia, obserwacja, doświadczenie.
2. Podające: prelekcje, pogadanki, objaśnienia/wyjaśnienia, opis, odczyt, praca z tekstem.
3. Aktywizujące: zabawy integracyjne/ ruchowe, burza mózgów, gry dydaktyczne, umuzykalniające, drama.
Formy pracy:
1. Zajęcia prowadzone z zastosowaniem metod aktywizujących.
2. Konkursy, gry i zabawy tematyczne/ integracyjne/ruchowe/dydaktyczne.
3. Prowadzenie zajęć przez zaproszonych gości.
Dzięki wprowadzeniu innowacji można spodziewać się następujących efektów:
Uczniowie:
- umiejętność współpracy w grupie/zgodnie współdziałanie w zespole rówieśniczym,
- aktywnie uczestniczą w różnorodnych formach aktywności fizycznej zorganizowanej przez prowadzących zajęcia lub wg własnych pomysłów,
- odczuwają satysfakcję z odniesionych sukcesów,
- biorą aktywny udział w spotkaniach z ludźmi reprezentującymi różne zawody,
- rozwijają swoje zainteresowania,
- kształtują umiejętność twórczego myślenia i kreatywność,
- podczas zajęć szanują otaczającą zieleń i korzystają z miejsc wyznaczonych do zabawy,
- przestrzegają zasad „fair play".
Szkoła:
- pozytywny wizerunek szkoły dzięki dbałości o wieloaspektowy rozwój uczniów,
- wzrost atrakcyjności zajęć,
- wzbogacenie oferty edukacyjnej.
TEMATYKA ZAJĘĆ
TEMAT |
CELE/ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
WRZESIEŃ |
||
„ Bezpieczeństwo przede wszystkim”.
Spotkanie |
Wyrabianie umiejętności właściwego zachowania się, zwracanie uwagi na zagrożenia. Przypomnienie zasad ruchu drogowego, telefonów alarmowych.
|
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy.
|
PAŹDZIERNIK |
||
„Nasi ulubieńcy”. Spotkanie z weterynarzem. Zbiórka artykułów dla zwierząt ze schroniska. |
Poszerzanie wiadomości |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. Zbiórka charytatywna
|
LISTOPAD |
||
„Zwierzęta leśne” Spotkanie z leśniczym. |
Poszerzanie wiadomości
|
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
GRUDZIEŃ |
||
„Radio”. |
Poznanie specyfiki pracy dziennikarza radiowego. Sposoby zdobywania informacji oraz ich przekazywania. Umiejętność współpracy w grupie. Tworzenie atmosfery życzliwości i zaangażowania. |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
STYCZEŃ |
||
„Bezpieczeństwo + zdrowie”.
Spotkanie |
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas drogi do i ze szkoły, zabaw na śniegu i lodzie. Utrwalenie zasad ruchu drogowego, telefonów alarmowych. Sposoby spędzania wolnego czasu. Poznanie zasad zdrowego stylu życia. |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
LUTY |
||
„ Spotkania z teatrem”. Spotkanie z aktorem. |
Poznanie zagadnień dotyczących teatru i pracy |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
MARZEC |
||
„W zdrowym ciele zdrowy duch”. |
Przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia. Wspomaganie rozwoju fizycznego uczniów. Sposoby spędzania wolnego czasu. Przestrzeganie zasady "fair play”. Aktywne uczestnictwo |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
KWIECIEŃ |
||
„Czytanie ma moc”. Spotkanie z autorką książek. Odwiedzenie biblioteki. |
Budzenie wśród uczniów wrażliwości na literaturę. Rozwój wyobraźni i zainteresowań czytelniczych. Próba odpowiedzi na pytanie: „Jaką rolę w życiu człowieka pełni książka?”. Umiejętność współpracy.
|
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
MAJ |
||
„Dzień Strażaka”. |
Wyrabianie umiejętności właściwego zachowania się, zwracanie uwagi na zagrożenia. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa oraz telefonów alarmowych. |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
CZERWIEC |
||
„Spotkania z absolwentami”. |
Poznanie absolwentów naszej Szkoły, ich historii i doświadczeń w dążeniu do realizacji marzeń. |
Prelekcje, pogadanki, drama, gry i zabawy ruchowe/integracyjne/ dydaktyczne, zajęcia techniczno – plastyczne, umuzykalniające, konkursy. |
EWALUACJA:
Po każdym semestrze nastąpi podsumowanie zajęć.