Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!  Więcej szczegółów tutaj

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i języka polskiego „Let’s read and use our imagination – czytaj i używaj wyobraźni”

Category: Innowacje 2017/2018
Written by Administrator
Hits: 3269

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego i języka polskiego

„Let’s read and use our imagination – czytaj i używaj wyobraźni”

Tytuł innowacji:

‘Let’s read and use your imagination – czytaj i używaj wyobraźni’

Podstawa prawna:

Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009, nr 4, poz. 17)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i  Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i  eksperymentalnej przez publiczne szkoły  i  placówki (Dz. U. Nr 56 z 2002 r. poz. 506, zm. Dz. U. Nr 176 z 2011 r. poz. 1051)

Rodzaj innowacji:

Programowo – metodyczna

Miejsce realizacji:

Szkoła Podstawowa nr 26 im. Zygmunta Lubertowicza w Bielsku-Białej

ul. Złoty Potok 7, 43-300 Bielsko-Biała

Zakres innowacji:

Innowacja przeznaczona jest dla klas V-VII

Czas trwania innowacji:

 01.10.2017r – 22.06.2018r. – rok szkolny 2017/2018

Autorzy innowacji:

Katarzyna Puchalska

wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego

stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany

Bartłomiej Paszylk

wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego

stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany

Marzena Mędrzak

wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

zajmowane stanowisko: nauczyciel języka polskiego

stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany

OPIS INNOWACJI

Wstęp i założenia

Pomysł innowacji powstał w odpowiedzi na potrzebę zwiększenia ilości tekstów czytanych z języka angielskiego oraz chęć powiązania ich z literaturą omawianą na języku polskim. Jak pokazują nasze dotychczasowe doświadczenia w nauczaniu języka angielskiego, w tym również obserwacja uczniów, wykazują oni zainteresowanie lekturą w języku angielskim w formie, jakiej program nie proponuje. W połączeniu z ciągłą potrzebą poszerzenia ilości tekstów czytanych oraz ćwiczenia ich rozumienia, nasunął się pomysł wplecenia w realizowany już program treści literatury angielskiej w formie uproszczonej. Na języku polskim korzystamy z utworów literatury angielskiej chcąc przybliżyć uczniom jej treść. Chcemy więc zintegrować oba języki wykorzystując te teksty.

Głównym celem tej innowacji jest lepsze zrozumienie literatury w kontekście języka oraz pogłębienie znajomości języka i ukształtowanie pozytywnego stosunku do jego nauki. Istotne jest dokładne poznanie epoki, zaznajomienie się ze szczegółami życia autora czytanej literatury oraz pozyskanie umiejętności korzystania ze słowników dwujęzycznych oraz encyklopedii w trakcie edukacji polonistycznej. Równie ważne jest wzbogacanie procesu nauczania o prace plastyczne, co zapewnia formę odreagowania i pobudza w dużym stopniu wyobraźnię i kreatywność uczniów.

Zakres i założenia innowacji

Innowacja realizowana będzie przez jeden rok szkolny od października 2017r. do czerwca 2018r. na zajęciach z języka angielskiego oraz języka polskiego.

Innowacja ta wdrożona zostanie w klasach V-VII w godzinach przewidzianych w ramowym planie nauczania danego przedmiotu.

Cele innowacji

Cele ogólne

Cele szczegółowe

Zakres tematyczny innowacji

Tematyka innowacji obejmuje wymagania określone w podstawie programowej do języka angielskiego i języka polskiego do klas V-VII, dotyczące tekstów czytanych oraz:

Treści na języku angielskim zostaną dołożone do Programu nauczania języka angielskiego. Kurs dla klas 4-6 szkoły podstawowej. II etap edukacyjny. Autorzy – Melanie Ellis, Anna Rak – ujętego w podręczniku Steps Forward wyd. Oxford oraz Programu nauczania języka angielskiego. Dla III etapu edukacyjnego. Poziom III.1 na podbudowie II etapu edukacyjnego. Autorzy – Barbara Tittenbrun, Ewa Piotrowska – ujętego w podręczniku All Clearwyd. MacMillan.

Powyższe treści będą korelować z programem nauczania języka polskiego Między nami Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Autorzy – Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek – ujętego w podręczniku Między Nami wyd. GWO.

Metody, techniki i formy pracy

Aby w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów naszej innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.

Metody i techniki

Formy pracy

Materiały i środki dydaktyczne

Spodziewane efekty

Dla ucznia

Dla szkoły

Sposób ewaluacji

Badanie założonych efektów nastąpi pod koniec roku szkolnego. Ewaluacja przeprowadzona zostanie poprzez:

Podczas realizacji innowacji na bieżąco będzie prowadzona dokumentacja, dzięki której zostanie dokonana ewaluacja (testy, zdjęcia, filmiki, opinie uczniów – ankiety, wyniki konkursu).

Wyniki ewaluacji zostaną zaprezentowane uczniom, Radzie Pedagogicznej oraz organowi prowadzącemu szkolę.